środa, 22 kwietnia 2015

Podstawowe rodzaje amortyzatorów



Amortyzator w rowerze służy - wbrew powszechnej opinii - większemu bezpieczeństwu, nie zaś większemu komfortowi jazdy - choć i na ten z pewnością się przełoży. Amortyzatory bardzo przydają się w rowerach o aluminiowych ramach, które są sztywne i same w sobie słabo zabezpieczają przed wstrząsami. Wyróżniamy różne rodzaje amortyzatorów ze względu na medium resorująco-tłumiące. Czym charakteryzują się poszczególne z nich? Jakie maja wady i jakie zalety?
Pierwszy rodzaj to amortyzatory sprężynowe.Elementem resorującym jest w tym przypadku stalowa sprężyna. Jest to najtańsza i najprymitywniejsza konstrukcja amortyzatora, nie zapewniająca optymalnego tłumienia, stosowana w najtańszych jednośladach.

Drugim typem są amortyzatory elastomerowe. Elastomer jest tworzywem sztucznym zachowującym się podobnie do sprężyny. Poza funkcją resorującą potrafi jednak również tłumić. Amortyzatory mają niskie ceny, są wytrzymałe i proste w obsłudze. Największą ich wadą jest wrażliwość na temperatury.

Amortyzatory elastomerowo-sprężynowe zapewniają resorowanie realizowane zarówno przez elastomer jak i sprężynę. Mają większą wagę i cenę.

Kolejny typ to amortyzatory olejowo-sprężynowe. Ich medium ściskanym jest sprężyna ze stali chromowo-molibdenowej lub  z tytanu. Wersje tytanowe są lżejsze i droższe. Amortyzatory tłumią  za pomocą oleju, podobnie jak w autach czy motocyklach.

Wyróżniamy jeszcze rzadko stosowane amortyzatory powietrzne oraz amortyzatory olejowo-powietrzne. Wybór rodzaju będzie zależny od naszych potrzeb oraz oczekiwań, nie polecamy jednak najtańszych amortyzatorów sprężynowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz