poniedziałek, 9 lipca 2018

Na co zwrócić uwagę wybierając oświetlenie rowerowe?




O tym jak ważne jest oświetlenie rowerowe chyba nikogo przekonywać nie trzeba. Dla wszystkich tych, którzy jednak uważają że odblaski i lampy są passe i psują ogólny wygląd roweru kilka słów przypomnienia.

Po pierwsze- oświetlenie rowerowe oraz dodatkowe odblaski stanowią obowiązkowe wyposażenie jednośladu, zapisane w kodeksie ruchu drogowego. Nie stosowanie się do tego zapisu, który wynika przede wszystkim z bezpieczeństwa nie tylko samego rowerzysty, ale także innych uczestników ruchu drogowego obecnie grozi mandatem karnym, za którego cenę możemy nabyć naprawdę bardzo dobry osprzęt rowerowy m.in. porządne oświetlenie.

Po drugie- bezpieczeństwo. Wybierając się na rower późnym popołudniem warto pamiętać o oświetleniu, dzięki któremu sami będziemy lepiej widoczni na drodze, ponadto, stworzymy sobie bezpieczne warunki do jazdy. Nie ma nic gorszego niż niezauważona przeszkoda na drodze.

Po trzecie- nie jesteś sam. Jako kierowca roweru jesteś zobowiązany do poruszania się według przepisów ruchu drogowego, ponadto- poruszasz się po drogach, na których znajdują się także inni uczestnicy ruchu- Twoja lekkomyślność to realne zagrożenie dla zdrowia i życia innych osób, pamiętaj o tym.

Oświetlenie rowerowe- jak wybrać?



Historycznie, już pierwsze konstrukcje jednośladów przewidywały oświetlenie, które ówcześnie stanowiły lampy oliwne. Rower od początku był traktowany jako środek lokomocji, zastępstwo konia czy powozu, które również po zmroku były rozświetlane.

Z chwilą gdy rozwój techniki zaowocował powstaniem elektryczności, dotychczasowe lampy zamieniono na lampy elektryczne, zasilane prądem pozyskiwanym za pomocą prądnicy do dziś znanym jako dynamo.

Oświetlenie stałe tego typu posiada wady i zalety. Zaletą jest zdecydowanie fakt, że jest to stałe wyposażenie roweru, które zawsze jest pod ręką, nie sposób o nim zapomnieć i w sytuacji, kiedy zaskoczy nas zmrok lub pogorszą się warunki jazdy, jesteśmy zawsze ubezpieczeni. Wadą- dodatkowy opór- ciężki orzech do zgryzienia dla rowerzystów, którzy liczą każdy gram swojego sprzętu i mierzą efektywność przełożeń oraz prędkość jazdy w zależności od rodzaju kół. Ponadto, dynamo działa podczas ruchu, na skutek pocierania kołem o korbę. W przypadku postoju- np. na światłach, dynamo nie działa. Dodatkowo, intensywność emitowanego strumienia światłą zależy od prędkości jaką nadamy kołom- im większa siła i prędkość tym moc jest większa, w prostym przełożeniu- powolne i słabe pedałowanie spowoduje nie tylko słaby strumień światła, będzie on nieregularny, przerywany i ledwo jarzący.

Stojąc przed wyborem oświetlenia rowerowego, warto wskazać pewne kryteria wyboru. Wszystko zależy od tego jak często będziemy używać lampek. Czy ma to być światło awaryjne czy silnie eksploatowane z uwagi na preferencje jazdy. Dodatkowo, wybór mocno zależy od tego jak często poruszamy się rowerem. Jeśli są to wypady wyłącznie w weekendy, kilka razy w sezonie, lampy bateryjne spokojnie wystarcza. Dają one mniej światłą niż lampy z wbudowany akumulatorem, jednak w tym kontekście o wiele tańsze podczas zakupu i utrzymaniu.

Jeśli nasza jazda przeradza się w intensywne treningi kolarskie pewne jest, że będzie potrzebowali oświetlenia o wyższej skuteczności. W tym wypadku sugerujemy wybór oświetlenia zasilanego zewnętrznie lub z wbudowanych akumulatorów.

Drugi element, na który koniecznie należy zwrócić uwagę to wartość lumenów. Im jest ona wyższa tym strumień światłą jest intensywniejszy. Oświetlenie rowerowe, które pozwoli nam na bezpieczne poruszanie się po jezdni powinno posiadać wartość min. 30 lumenów. Przy wyborze oświetlenia sprawdź adnotacje producenta, gdyż nie każde oświetlenie sprzedawane w popularnych sklepach sportowych jest wystarczające do prawidłowego oświetlenia roweru.

W zależności od potrzeb oraz tras jakimi najczęściej poruszamy się podczas jazdy wybierzmy lampy, które pozwolą nam na podniesienie bezpieczeństwa po zmroku. W przypadku rowerzystów miejskich, którzy chcą zasygnalizować swoją obecność na drodze, klasyczne lampki LED o wartości min 30 lumenów będą wystarczające. W przypadku rowerzystów terenowych, których większość tras przebiega w lasach, wartość powinna być o wiele wyższa, aby lepiej oświetlać drogę. W tym wypadku polecamy lampki o wartości minimum 150 lumenów.


Lampki rowerowe- funkcje


Wybierając lampki rowerowe zwróć uwagę na liczbę funkcji świecenia. Oczywiście nie jest wymagane, jednak jeśli elementem na który zwracamy uwagę jest m.in. czas świecenia kilka trybów do wyboru pozwoli na swobodną manipulację w tym zakresie. Trym migający idealnie sprawdzi się w przypadku oświetlenia tylnego, w przypadku białego przedniego, pulsujące światło sprawdza się doskonale w ciągu dnia, kiedy warunki atmosferyczne nagle się pogorszyły- wzbiła się mgła lub część podróży odbywamy w ulewnym deszczu. Firmy oferujące sprzedaż oświetlenia rowerowego produkty wyposażają zazwyczaj w trzy podstawowe tryby świecenia- migający, o niskiej emisji- słabe światło przeznaczone zazwyczaj do ruchu miejskiego, oraz maksymalne przeznaczone do użytku w terenie, lub w sytuacji kiedy na trasie nie ma żadnych innych punktów oświetleniowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz