O tym jak ważne jest oświetlenie rowerowe chyba nikogo przekonywać nie trzeba. Dla wszystkich tych, którzy jednak uważają że odblaski i lampy są passe i psują ogólny wygląd roweru kilka słów przypomnienia.
Po pierwsze- oświetlenie rowerowe oraz
dodatkowe odblaski stanowią obowiązkowe wyposażenie jednośladu,
zapisane w kodeksie ruchu drogowego. Nie stosowanie się do tego
zapisu, który wynika przede wszystkim z bezpieczeństwa nie tylko
samego rowerzysty, ale także innych uczestników ruchu drogowego
obecnie grozi mandatem karnym, za którego cenę możemy nabyć
naprawdę bardzo dobry osprzęt rowerowy m.in. porządne oświetlenie.
Po drugie- bezpieczeństwo. Wybierając
się na rower późnym popołudniem warto pamiętać o oświetleniu,
dzięki któremu sami będziemy lepiej widoczni na drodze, ponadto,
stworzymy sobie bezpieczne warunki do jazdy. Nie ma nic gorszego niż
niezauważona przeszkoda na drodze.
Po trzecie- nie jesteś sam. Jako
kierowca roweru jesteś zobowiązany do poruszania się według
przepisów ruchu drogowego, ponadto- poruszasz się po drogach, na
których znajdują się także inni uczestnicy ruchu- Twoja
lekkomyślność to realne zagrożenie dla zdrowia i życia innych
osób, pamiętaj o tym.
Oświetlenie rowerowe- jak wybrać?
Historycznie, już pierwsze konstrukcje
jednośladów przewidywały oświetlenie, które ówcześnie
stanowiły lampy oliwne. Rower od początku był traktowany jako
środek lokomocji, zastępstwo konia czy powozu, które również po
zmroku były rozświetlane.
Z chwilą gdy rozwój techniki
zaowocował powstaniem elektryczności, dotychczasowe lampy
zamieniono na lampy elektryczne, zasilane prądem pozyskiwanym za
pomocą prądnicy do dziś znanym jako dynamo.
Oświetlenie stałe tego typu posiada
wady i zalety. Zaletą jest zdecydowanie fakt, że jest to stałe
wyposażenie roweru, które zawsze jest pod ręką, nie sposób o nim
zapomnieć i w sytuacji, kiedy zaskoczy nas zmrok lub pogorszą się
warunki jazdy, jesteśmy zawsze ubezpieczeni. Wadą- dodatkowy opór-
ciężki orzech do zgryzienia dla rowerzystów, którzy liczą każdy
gram swojego sprzętu i mierzą efektywność przełożeń oraz
prędkość jazdy w zależności od rodzaju kół. Ponadto, dynamo
działa podczas ruchu, na skutek pocierania kołem o korbę. W
przypadku postoju- np. na światłach, dynamo nie działa. Dodatkowo,
intensywność emitowanego strumienia światłą zależy od prędkości
jaką nadamy kołom- im większa siła i prędkość tym moc jest
większa, w prostym przełożeniu- powolne i słabe pedałowanie
spowoduje nie tylko słaby strumień światła, będzie on
nieregularny, przerywany i ledwo jarzący.
Stojąc przed wyborem oświetlenia
rowerowego, warto wskazać pewne kryteria wyboru. Wszystko zależy od
tego jak często będziemy używać lampek. Czy ma to być światło
awaryjne czy silnie eksploatowane z uwagi na preferencje jazdy.
Dodatkowo, wybór mocno zależy od tego jak często poruszamy się
rowerem. Jeśli są to wypady wyłącznie w weekendy, kilka razy w
sezonie, lampy bateryjne spokojnie wystarcza. Dają one mniej światłą
niż lampy z wbudowany akumulatorem, jednak w tym kontekście o wiele
tańsze podczas zakupu i utrzymaniu.
Jeśli nasza jazda przeradza się w
intensywne treningi kolarskie pewne jest, że będzie potrzebowali
oświetlenia o wyższej skuteczności. W tym wypadku sugerujemy wybór
oświetlenia zasilanego zewnętrznie lub z wbudowanych akumulatorów.
Drugi element, na który koniecznie
należy zwrócić uwagę to wartość lumenów. Im jest ona wyższa
tym strumień światłą jest intensywniejszy. Oświetlenie rowerowe,
które pozwoli nam na bezpieczne poruszanie się po jezdni powinno
posiadać wartość min. 30 lumenów. Przy wyborze oświetlenia
sprawdź adnotacje producenta, gdyż nie każde oświetlenie
sprzedawane w popularnych sklepach sportowych jest wystarczające do
prawidłowego oświetlenia roweru.
W zależności od potrzeb oraz tras
jakimi najczęściej poruszamy się podczas jazdy wybierzmy lampy,
które pozwolą nam na podniesienie bezpieczeństwa po zmroku. W
przypadku rowerzystów miejskich, którzy chcą zasygnalizować swoją
obecność na drodze, klasyczne lampki LED o wartości min 30 lumenów
będą wystarczające. W przypadku rowerzystów terenowych, których
większość tras przebiega w lasach, wartość powinna być o wiele
wyższa, aby lepiej oświetlać drogę. W tym wypadku polecamy lampki
o wartości minimum 150 lumenów.
Lampki rowerowe- funkcje
Wybierając lampki rowerowe zwróć
uwagę na liczbę funkcji świecenia. Oczywiście nie jest wymagane,
jednak jeśli elementem na który zwracamy uwagę jest m.in. czas
świecenia kilka trybów do wyboru pozwoli na swobodną manipulację
w tym zakresie. Trym migający idealnie sprawdzi się w przypadku
oświetlenia tylnego, w przypadku białego przedniego, pulsujące
światło sprawdza się doskonale w ciągu dnia, kiedy warunki
atmosferyczne nagle się pogorszyły- wzbiła się mgła lub część
podróży odbywamy w ulewnym deszczu. Firmy oferujące sprzedaż
oświetlenia rowerowego produkty wyposażają zazwyczaj w trzy
podstawowe tryby świecenia- migający, o niskiej emisji- słabe
światło przeznaczone zazwyczaj do ruchu miejskiego, oraz maksymalne
przeznaczone do użytku w terenie, lub w sytuacji kiedy na trasie nie
ma żadnych innych punktów oświetleniowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz